Onze eerste week! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu Onze eerste week! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu

Onze eerste week!

Blijf op de hoogte en volg Rian en Ilona

19 Maart 2016 | Gambia, Kololi

Haaai lieve lezers,

Beetje verlaat...haha maar onze stroom lag eruit! Ja ja dat kan hier ook gebeuren natuurlijk. Gisteravond wilde we ons verslag gaan schrijven en uploaden maar om ongeveer 21.00 uur viel de stroom bij ons uit! Met een kaarsje en bij het licht van een zaklamp zijn we maar ouderwets gaan yahtzeeën.

Maaaaaar....Vrijdagavond laat, rond 21.00 uur zijn wij aangekomen op Afrikaanse gronden. We zouden eigenlijk een tussenstop hebben in Faro (Portugal) maar de wind stond gunstig waardoor we de tussenstop (om eventueel te tanken) over konden slaan. Dat is gelijk ook de reden dat wij eerder aangekomen zijn. De vlucht heeft in totaal 5 uur en 55 minuten geduurd, prima te doen dus. Toen we aankwamen moesten we alleen van alles regelen en noteren. We kregen een formulier in onze handen geduwd die we in moesten vullen. Naam, Achternaam, waarom je hier bent, waar je verblijft, hoe je erbij komt om naar Gambia te gaan, paspoort nummer, verloopdatum, van alles. Dit "controleerde" ze daarna bij de douane en daar kregen we onze prachtige stempel van "THE GAMBIA" in onze paspoort gestempeld.

De volgende dag waren we beide vroeg wakker door alle gekke vogens die hier in de boom zitten, een haan die aan de overkant aan het kraaien was en allemaal generatoren die begonnen te loeien, even wennen dus aan al die "vreemde" geluiden. (Inmiddels kunnen we gewoon uitslapen en zijn we er al aan gewend!) Zaterdagmorgen hebben we eerst heerlijk buiten in een opkomend zonnetje ontbeten en zijn we vervolgens de buurt gaan verkennen. Wat we hier aantroffen was voor beide een shock. Oude schuurtje die dienen als huizen, kale straten met een armoedige uitstraling. We werden door twee jongens aangesproken die ons door de buurt hebben begeleid. Ze lieten zien hoe jongeren hun eigen bouwstenen maakten en we hebben een Arabisch schooltje bezocht. Kinderen in uniform hadden die dag Engelse les en de kinderen in gewone kleren kwamen hier om te spelen. Als blanken ben je hier heel bijzonder, waardoor alle kinderen een handje van ons wilden en ons wilde aanraken. Beelden die je vaak op TV ziet, dat is de harde realiteit.

Zaterdag was stranddag werd ons verteld, haha! Om 13:00 uur zijn we samen met Claudette (onze stagebegeleidster), Mara (oud studente van de HAS, nu hier vanwege vrijwilligerswerk) en Yoyo (dochter van Claudette) naar het strand geweest. Heerlijk in de zon gelegen en ongeveer na een uurtje onder de parasol want SOOOWHEEEEEJ wat is die zon warm hier! Rian had al de pech dat ze gelijk de eerste dag was verbrand, dus flink smeren met aftersun en Aloë Vera gel (verkoeling-gel) die hier bij de stichting wordt geproduceerd.
Het vervellen is inmiddels al begonnen, maar onze bruine zon gebrande huidjes zijn langzaam aan al zichtbaar geworden.
's Avonds hebben we beide even met het thuisfront geskyped en gefacetimed, toch wel fijn dat dat zo kan! Even ons mooie stulpje laten zien en ons balkon dat tevens ook onze werkplek is!

Maandag hebben we onze eerste werkdagje gehad waarbij we beide direct hard aan de bak zijn gegaan met ons literatuuronderzoek. Wat natuurlijk wel even schakelen was, is dat alles in het Engels gerapporteerd moet worden, dit is namelijk een eis van school. Donderdag hebben we een vragenuurtje gehad met Claudette en Mara en al onze bevindingen besproken en doorgenomen wat we het beste konden gaan doen. Rian is deze dag ook gelijk in productie gegaan om de potten met mango jam die er nog stonden te verbeteren.

Donderdag was ook de eerste dag dat wij met stroomuitval te maken kregen. Het was even balen want wij waren nog niet echt voorbereid en hadden nog geen documenten opgeslagen. Gelukkig was na een half uur de stroom terug, gelijk een aantal bestanden gedownload en opgeslagen. Was maar goed ook want 10 minuten later lag de stroom er weer uit! Gelukkig duurde dit ook niet zo heel lang.

Even een update van het eten, waar vast iedereen nieuwsgierig naar is, we hoeven niet dag in dag uit rijst te eten, haha! Een supermarkt zoals in Nederland waar alles is, ja dat kennen ze hier niet. Ze hebben wel verschillende supermarkten maar die zijn niet zo groot en daar zijn sommige producten erg duur, dit omdat hier voornamelijk import producten staan, Europese producten. Onze groente en fruit halen we altijd bij hetzelfde groente kraampje, deze is vlakbij de supermarkt en langs de weg te vinden. Wanneer je je spullen haalt bij een kraampje is het niet gebruikelijk om de volgende keer je groente en fruit bij het kraampje ernaast te halen. Wanneer je ook vaker komt en ze dat ook in de gaten krijgen worden sommige producten wat in prijs verlaagd, een vriendenprijsje noemen ze dat! Maar wat hebben we zoal op: Maaltijdsalade, Spaghetti, Roer eitje met groenten, Pizza (uiteten geweest, haha), Witte koolsalade, Macaroni en een keertje rijst met groenten en kip, best gevarieerd toch?

Op donderdagavond wordt er altijd yoghurt gemaakt in de fabriek, dit wordt door Mara gedaan, en straks als Mara weg is dan mogen wij dit overnemen. Daarom hebben wij afgelopen donderdag geholpen om te kijken hoe dit in z'n werk gaat. Yoghurt maken wordt niet door de lokale werknemers gedaan omdat het recept geheim is. Echter was dit nog een heel gedoe omdat in eerste instantie de temperatuur te hoog was, en het water dat hier uit de kraan kwam was ook al 26 graden dus te warm om mee te koelen, dus flessen gevuld en in de vriezer gezet, toen zijn we gaan uiteten (die lekkere Pizza op) en daarna, rond 20.00 uur ongeveer zijn we verder gegaan met het maken van de yoghurt. Toen was de yoghurt te koud, haha en moest er weer warm water bij. Nou alles ging fout de eerste keer dat we meekeken, maar op zich niet erg want dan weten we gelijk hoe het moet als het fout gaat, gelijk een leermoment!

Maar ja, daarna wilde we dus ons beloofde verslag gaan schrijven, maar toen hadden we de pech dat de stroom uitviel! Vandaag, zaterdag wilde Rian graag Skypen met haar vriendin maar dat ging niet zoals gepland, want om 10.00 uur had ze afgesproken om klaar te zitten en 10 minuten voor 10 viel de stroom weer uit, haha! De laatste keren dat de stroom uitviel duurde dit ongeveer een half uurtje, maar dit keer duurde het wel wat langer, om 14.00 uur zijn we samen naar het strand geweest en toen we om 17.00 uur terug kwamen was de stroom nog steeds weg! Deze kwam pas tijdens het eten, rond 19.00 uur terug!

Vanmiddag op het strand hebben we weer een nieuwe vriend erbij gekregen die aardig goed Nederlands sprak. Hij vroeg ons netjes of wij er problemen mee hadden dat hij met ons meeliep en ons graag Gambiaanse woorden/zinnen wilde leren. In ruil daarvoor, vroeg hij of wij hem Nederlandse les wilde geven. Hij verzorgd namelijk excursies voor toeristen en met name Nederlanders. Hieronder een paar zinnetjes die nog wel eens handig kunnen zijn. (de vertaling is zoals je het uit moet spreken)
I have a husband: Am nà djèkèr (deze zin wilde we graag hebben zodat we de Gambiaanse mannen op afstand kunnen houden, haha!!! Leugentje om best wil!)
How is your day? : Naka besbi?
Leave me alone please: Njaan nala bye ma (we wilde graag op een vriendelijke manier weten hoe we een gesprek konden beëindigen. Je wordt als toerist namelijk erg vaak aangesproken)
Thank you / no thanks :Djèrejef / Bana djèrejef

Vanavond laat komen Lotte en Femke aan, twee klasgenootjes, dus dan zijn we vanaf morgen gezellig met z'n vijfjes! Vanavond gaan we de Gambiaanse kroegen en clubs even overvallen, haha!

Nou de foto's kunnen niet in het verslag worden geplaatst dus die staan onder het kopje Foto's aan de linkerkant van het keuzemenu! Haha ik zou zeggen, kijk eventjes hoe we er bij zitten! :)

Inmiddels hebben we ook een lokale simkaart gekocht waarop we bereikbaar zijn:
Ilona; +220 2817591
Rian; +220 2817482

Nou een hele zonnige groet van ons beide!
xxxx

• 19 Maart 2016 - 22:59

Sheila Thijssen:

Hoi meiden, leuk om het verslag te lezen! Ondanks de stroomstoring hebben we gelukkig toch redelijk veel contact. Goed te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben. Heel veel plezier tijdens jullie studieopdrachten en onderzoeken en geniet van je vrije tijd. Liefs van ons xx

• 19 Maart 2016 - 23:35

Anja Willems:

Hallo Rian en Dames
    Wat een verhaal zeg. Het ziet er allemaal best goed uit daar, wel een beetje jaloers hoor als ik dat zie in de luie stoel in het hete zonnetje.die hebben we hier pas een keer gezien. Voor de rest nog altijd koud. Wat een spannende mannen zeg lekker bruin en zo (Ha Ha )
    Wij blijven jullie volgen, heel veel succes met de opdrachten en veel plezier in de kroegjes. Ook daar zijn wij nieuwsgierig naar.
    Heel veel lieve groetjes van ons.

• 20 Maart 2016 - 10:32

Miriam:

Hoi dames,

Wat leuk om die verhalen te lezen.
    Zo krijgen we een goed idee van het gambiase leven.
    En leuk dat de andere meiden er nu ook bij zijn.
    Heel veel plezier! Geniet van de Afrikaanse zon, hier is t nog
    geen voorjaar brrrr.
    Groetjes Miriam

• 20 Maart 2016 - 13:57

Trees Willems:

Hallo meiden,

Wat een verslag zeg. mooi om te lezen.
    Fijn om te horen dat jullie het naar jullie zin hebben in het warme Gambia.
    In het kille Nederland is alles oke.

Heel veel succes met jullie opdrachten en blijf vooral genieten!!

• 21 Maart 2016 - 17:54

Fam. Geven:

Hallo Rian en dames
    We waren al benieuwd hoe jullie het zouden maken daar in Gambia, maar het is een prachtig verhaal.
    Fijn dat jullie het goed naar de zin hebben en het word vast een ervaring om nooit meer te vergeten.
    Veel succes met jullie stage en geniet van alle mooie dingen daar want voor je het weet Rian zit je weer met je vriendinnen bij Clevers om alle je belevenissen te vertellen.
    Groetjes van iedereen

• 22 Maart 2016 - 17:33

Marie-joze:

Hoi dames

Leuk verhaal, was benieuwd hoe het daar is, geniet er van
    groetjes

• 26 Maart 2016 - 17:27

Diana:

HeyLoontje ( en Rian)
    Zojuist van je moeder via FT jullie blogadres gekregen. Ik heb gelijk jullie verslagen gelezen. Leuk meid! Gisteren zijn jullie vast op safari geweest want onze , onder voorbehoud afgesproken , FT afspraak heb ik niet zien verschijnen. Dat was dus een goed bericht. Ha, ha.
    Zo te lezen gaat het supermodel met jullie. Wat een leuk stage plekkie! Wat een enorme ervaringen doe jij op, zeg. Vanaf nu zal ik dus jullie blog bijhouden met lezen. Voor nu fijne paasdagen en een dikke kus. Xxx groetjes