Feestweek! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu Feestweek! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu

Feestweek!

Door: Ilona

Blijf op de hoogte en volg Rian en Ilona

17 April 2016 | Gambia, Kololi

Haaa lieve volgers,

Het begon allemaal met een heerlijke dag op het strand. De zon scheen, het water was verkoelend en de sfeer was weer perfect. Zoals elke stranddag werden we wel weer een aantal keer aangesproken maar na 5 weken went het wel en weet je hoe je er mee om moet gaan...gewoon negeren dus! Daarna een super lekkere lunch bij Solomons gehad, chicken sandwich, jammie! Twee stukken brood met heel veel kip en saus en sla, komkommer en tomaat! Ze weten hier wel wat lekker eten is! Omdat we 's middags dan al een flinke lunch op hadden hebben we de avond wat later gegeten. Wraps met gehakt en groenten, best gezond toch! Zeker omdat we de wraps zelf hebben gemaakt. Je zit in Afrika en ondanks de westerse supermarkten konden we geen wraps vinden, dus creatief in de keuken geweest. Met een Pringle bus als deegroller hebben we heerlijke wraps gemaakt, ze waren namelijk echt goed gelukt! Check de foto's maar!

Maandag begon onze stageweek weer en hebben Rian en ik beneden jammetjes gemaakt! Rian heeft haar cashew appel jam gemaakt en ik mijn kokos jam! Ze worden steeds beter! We are making progress! Dinsdag waren ze beneden chilisaus aan het maken en aangezien ze maar een gasstel hebben zijn Rian en ik maar op ons eigen kamertje jam gaan marken! Beetje improviseren met wat we hebben. De Cashew appel jam van Rian is erg goed gelukt en helemaal goed gekeurd door Claudette, ze mag zich nu gaan focussen op het etiket met de bijbehorende voedingswaarde en dan kan ze zich gaan richten op de productie van Mozzarella. Mijn kokos jam is ook erg goed gelukt, uiteindelijk! dus komende week me weer richten op de sinaasappel marmelade en grapefruit marmelade en dan alles laten beoordelen! Dinsdag avond zijn we met z'n vieren de film "Red Riding Hood" gaan kijken! We hadden de bedden tegen elkaar geschoven en hebben met z'n viertjes voor een laptop gelegen! haha

Woensdag was het feest want ik ben geen tiener meer! 20 jaartjes geworden joehoee! Dat is feest. 's ochtends hadden Rian, Lotte en Femke een heerlijk ontbijtje voor mij gemaakt en hebben ze voor me gezongen! SUPER LIEF! Een leuke start van de dag! 's Middags nog met mama gefacetimed en ook papa en mama hebben voor me gezongen! Ik voelde me echt jarig! We hebben deze dag nog goed gewerkt aan stage en 's avonds zijn we lekker wezen uiteten met onze Libanese vrienden! Na een heerlijke maaltijd zijn we naar 'MoonRoof' geweest. Dit is een café waar we vaker komen. De Libanese vrienden hadden daar voor mij een echte verjaardagstaart geregeld, was echt super leuk! Op de taart stond ook "Happy Birthday Ilona" (kijk maar naar de foto!!) We zaten eigenlijk al proppie vol van de maaltijd maar na flink te hebben gestreden heb ik mijn stukje taart toch op gekregen! +10 kilo!
Op deze fantastische dag zijn ook de ouders van Lotte aangekomen! Arme ouders aangezien de volgende dag THE KILLING DAY was.

THE KILLING DAY...begon namelijk met vroeg uit bed zweten! Het was warm en drukkend weer. Zodra we de deur open deden werd er ons een warme deken omgeslagen PFOEE! Dus ventilator maar aangezet en eigenlijk zoveel mogelijk binnen gezeten! Rian en ik hebben zelfs nog even voor een koelkast gezeten met de deur open omdat we het zo warm hadden! Tot een uurtje of 14.00...BOEM stroom weg....en dus ook geen ventilator meer! Met een hoogte punt van 44 graden vielen we bijna van ons stokkie! 's Ochtends hebben we yoghurt gegeten en 's middags weer aangezien het veel te heet was om even brood te gaan halen, dat zouden we niet overleven...Lotte is deze dag naar haar ouders in het Senegambia hotel geweest, lekker naar het zwembad...maar wij konden niet mee aangezien het ook stage dag was en we moesten de avond nog yoghurt maken! yoghurt maken met dit weer....in een woord: DRAMA! Van de stage dag is verder niets meer terecht gekomen...we hebben met z'n drieën op een kamer gelegen om elkaar in de gaten te houden en ik ben maar op de grond gaan liggen omdat de tegels nog enigszins verkoelend waren. Hier ben ik dan ook in slaap gevallen haha, op de foto is wel te zien dat we het zwaar hadden. 's Avonds koelde het gelukkig ietsie pietsie af en zijn we met de ouders van Lotte wezen uiteten! Heerlijk bij African Queens gegeten.

Vrijdag hebben Rian en ik de ochtend beneden geholpen met alle bestellingen klaar te zetten. Een productief dagje dus! 's Middags na de lunch viel.....alweeer....de stroom eruit. Deze middag hebben we dus maar rustig aangedaan want ja we konden niet anders! Vervelend zeg... 's avond zijn we met Claudette en haar vriendinnen uiteten geweest, ja jullie lezen het goed, alweer uit eten geweest!! De vriendin van Claudette gaat 2 mei definitief weer terug naar Nederland, dus erg jammer. We hebben wel weer erg lekker gegeten. Rian had Cashew beef, die er echt verrukkelijk uitzag en ook heerlijk was, zei ze! Ik had Pepersteak, die vrij peperig was, nondeju! Maar wel lekker hoor! De dag was nog erg warm, gelukkig wel "maar" 38 graden...haha

Zaterdag zijn we boodschappen gaan doen aangezien de temperatuur weer iets aangenamer was. Daarna moesten Lotte en Femke hun visum gaan verlengen. Claudette is met hen mee geweest. Door de omstandigheden in het land nu, mochten ze niet mee naar Serrekunda en heeft het dus wat meer moeite gekost om die stempel te krijgen.
's middags zijn we naar het Senergambia hotel geweest, weer op bezoek bij de ouders van Lotte. Heerlijk aan het zwembad gelegen! Ooh wat is dat zwembad dan toch weer fijn! De avond zijn we lekker op tijd naar bed geweest, ik had zelf een beetje buikpijn, gelukkig wel weer over, maar ik had daardoor geen behoefte meer om een drankje te gaan doen. Rian had daar ook niet echt zin in en is deze avond daarom ook thuis bij mij gebleven!

Nou dat was het wel weer zo'n beetje.... weer een lang verhaal, maar jullie willen toch weten wat we uitvreten dus dan krijg je dat! ;) Eigen schuld!

Liefs van ons!

• 17 April 2016 - 14:18

Bertus:

Wacht iedere week met spanning op jullie verslag, fijn om zo jullie reilen en zeilen een beetje te kunnen volgen. Geniet maar van dit avontuur en sterkte met de hitte, weet uit ervaring uit Saudi hoe dat voelt 45o C. Kijk al weer vol verwachting naar de volgende zondag uit.
    Groetjes uit een vrij fris 9o C Holland.

• 17 April 2016 - 15:48

Leny Thijssen:

Ik zou ook nog jong willen zijn en leuke avonturen willen beleven. Geweldige leuke verhalen. Genieten maar. Fijne tijd samen.groetjes van ons, voor allen daar

• 17 April 2016 - 17:23

Sheila:

Wat een genot om jullie verhalen te lezen!! Wat een vreselijke hitte zeg! Fijn dat het met jullie opdrachten zo voorspoedig loopt en hoop van ganser harte dat de jammetjes en de zuivelproducten een mooi, aanvullend product worden voor de plaatselijke bevolking.
    Nog dertien dagen en dan kunnen we jullie weer in levende lijve ontmoeten! We kunnen haast niet wachten! Prettige, zonnige ;) en leerzame week gewenst.
    Liefs xx

• 18 April 2016 - 23:00

Belinda:

Nou meiden, wat een belevenissen weer zeg!
    En wat goed te lezen dat jullie het ook zo goed doen met de opdrachten, echt tof hoor.
    Volgens mij hebben jullie het helemaal toppie.
    En hopelijk gaat het al iets beter met de hitte.
    Iloon, wat leuk dat je zo,n fijne verjaardag hebt gehad meid.
    Ik wens jullie nog veel plezier en tot het volgende verslag xx

• 22 April 2016 - 20:57

John Willems:

Goed bezig meiden!!!
    reken maar dat iedereen hier barstens jaloers is, dus geniet ervan!
    aan je verslagen te lezen kun je altijd nog schrijver worden, als jam maker niks wordt.

Rian en Ilona

Wij gaan stage lopen bij Care For Narural. Dit is een organisatie die zich inzet voor de lokale vrouwen in Gambia. Met de kennis van vrijwilligers uit de Westerse wereld en de kunde van de lokale vrouwen worden er nieuwe producten geïnnoveerd en banen gecreeërd. Rian gaat zich bezig houden met de mogelijkheden tot het produceren van mozzarella onder leiding van een Italiaanse chef. Ilona gaat zich bezig houden met de ontwikkeling en het vermarkten van een nieuw zuivelproduct. Samen werken wij ook nog aan een klein project om de kwaliteit van verschillende jam soorten te optimaliseren en te stabiliseren. In deze blog houden wij jullie graag op de hoogte van onze avonturen en werkzaamheden. Dit doen wij met leuke verhaaltjes en mooie foto's! Liefs Rian en Ilona

Actief sinds 06 Dec. 2015