Onwijs genoten;) - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu Onwijs genoten;) - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu

Onwijs genoten;)

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Rian en Ilona

23 Mei 2016 | Gambia, Kololi

Lieve volgers,

We zijn inmiddels alweer dik 10 weken hier in Gambia en we hebben het nog steeds erg naar ons zin. Wat gaat de tijd toch ontzettend snel zeg!

(In deze blog is voornamelijk geschreven wat Rian met haar ouders heeft gedaan, toen zij hier op visite zijn gekomen)

Maandags hebben ze de South Gambia Tour gedaan waarbij we diverse plaatsjes hebben bezocht. 's Morgens zijn we opgehaald met een open truck waarin nog 6 andere Nederlanders zaten. Het toeristenseizoen is ten einde, dus het was een klein maar plezierig groepje.
Er werd ons eerst verteld wat er die dag allemaal op het programma stond met hierbij een free massage. En dat hebben we wel geweten, hahaha! De truck schudde er behoorlijk op los bij het doorstaan van alle zandweggetjes vol met kuilen en gaten.

Als eerste kwamen we aan bij een lokaal marktje in Serrekunda. Hier worden de boodschappen gedaan door de lokale bevolking. Voor papa en mama was dit heel indrukwekkend om te zien. Stukken vlees en vis worden open en bloot aangeboden terwijl ze bedekt zijn onder de vliegen terwijl het kraampje ernaast wat groenten en fruit probeert te verkopen. Hier kennen ze absoluut geen HACCP normen!

Na de markt hebben we onze tocht vervolgd richting een schooltje. Bij aankomst werden we overladen door allemaal roepende kindjes: Toebab Toebab! Als Europeaan wordt je aangesproken met Toebab, dat blanke betekend.
We hebben hier een kijkje mogen nemen in de klaslokalen waar de kinderen les kregen. Ook kregen we de kans om met de leraren en de leerlingen een praatje te maken en natuurlijk een fotootje te nemen. De kinderen vonden het helemaal leuk en voelde zich vereerd als je naast ze kwam zitten in de schoolbanken. Wat geweldig leuk om hun lachende gezichtjes dan te zien!

Na het schooltje zijn we naar een familie gegaan die hun eigen palmwijn maakte. Natuurlijk wat mogen proeven en vervolgens mogen bekijken waar ze precies woonden. Heel heftig en shocking om te zien waar de mensen hier van moeten leven. Kleine kamertjes met een matrasje op de grond en dan te horen krijgen dat ze daar met vijfjes op moeten slapen. Verschrikkelijk en onvoorstelbaar om te zien! Dan krijg je het besef hoe goed wij het in Nederland eigenlijk wel niet hebben.

Hierna verder gegaan richting het mooiste strand van Gambia; Paradise beach. Hier hebben we eerst een heerlijke lunch gehad, waarna we nog een klein uurtje lekker konden uitwaaien op het strand. Helaas was het deze dag bewolkt, dus hebben we geen duik kunnen nemen.
De laatste stop was bij de vismarkt in Tanji, die je van een afstandje al erg goed kon ruiken. Alle vissersboten kwamen terug met hun visvangst die vervolgens met kruiwagens naar de rokerijen worden gebracht of ter plekke vers worden verkocht. Er hing een verschrikkelijke misselijkmakende geur en overal waar je keek lag vis, bahbah! Om 18.00 uur waren we weer terug bij het resort en hebben we nog een klein hapje gegeten.

Dinsdags hebben we in de fabriek veel geholpen met de coco delight productie. Er moest weer een voorraadje gemaakt worden, dus hebben we geholpen met het snijden van de kokos en het kokosmengsel in de solarovens te plaatsen. Verder hebben we deze dag besteed aan ons verslag. 's avonds zijn Ilona en ik nog even een drankje gaan doen bij de 3Chicks en ben ik vervolgens weer naar mijn ouders gegaan. De laatste excursie stond alweer op het programma.

Woensdag stond de tweedaagse excursie richting Georgetown, een dorpje in het oosten van Gambia, gepland. Om 6.45 uur werden we met een bus opgehaald die ons en 5 andere Nederlanders naar Banjul heeft gebracht waar we met de ferry de rivier zijn overgestoken. Vanuit hier zijn we langs de grens van Senegal richting het oosten van Gambia gereden. Tussendoor een stop gehad voor een bakje koffie en het lokale brood; Tapalapa. Na dik 250 kilometers gereden te hebben bereikten we de stone circles. De betekenis van deze stenen is voor veel mensen een raadsel, maar de lokale bevolking geloven dat je een wens mag doen wanneer je een kleine steen op een grote steen legt. Er zijn meer vragen over deze plaats dan dat er antwoorden zijn.
Het eerste deel van deze zware en vermoeiende reis was erg indrukwekkend. Hoe verder je het binnenland ingaat, hoe meer armoede waarneembaar is. Ondanks deze armoede is het wel fantastisch om te zien dat alle mensen/kinderen gelukkig zijn met de kleine dingen die ze hebben. Ook werd het als maar heter en liepen de temperaturen op tot de 40 graden (het was er overal ook erg droog en stoffig).

Na het bezoekje aan de stenen was het nog enkele minuten rijden naar het bootje waarmee we richting onze overnachtingsplek zouden varen. Op de boot hebben we een lekkere lunch gehad, heerlijk in het pittig warme zonnetje gezeten en zijn we opzoek gegaan naar hippo's, baboons en crocodiles. Vlak voordat we ons kamp naderde, na een boottocht van 2,5 uur, was er in de verte een hippo (nijlpaard) gespot. Wat een grote logge beesten zijn dit zeg. Ook hebben we diverse soorten vogels gezien en een hele hoop apen en baboons in de bomen langs de rand van de rivier.

Na een lange dag naderde we dan eindelijk het kamp waar we zouden overnachten. Terug naar het basic leventje en het echte Afrikaanse leven ervaren! Slapen in een hutje met een klamboe zonder elektriciteit en warm water, lekker primitief. Het was een heel erg leuk, gezellig en rustig kamp. We hebben hier heerlijk kunnen genieten^^
Bij aankomst eerst een lauwe douche (water was opgewarmd door de zon) genomen waarna we om 20.00 uur aan de dinnertafel werden verwacht. Heerlijk gegeten gevolgd door een typische Afrikaanse avond met dans en muziek. Nog een paar biertjes gedronken, waarna we richting onze broeierige hutjes zijn gegaan.

Om 8.00 uur lekker ontbeten en een uurtje later zaten we in de bus richting Georgetown. De rivier weer met een klein bootje overgestoken en een zeer interessante rondleiding in het dorpje Georgetown gekregen. Normaal een erg rustig dorpje, maar omdat de president van Gambia momenteel daar was liepen er vele militairen en soldaten rond. Na het bezoek aan Georgetown zijn we onze reis vervolgd richting huis. Onderweg nog een familie bezocht (een man met 2 vrouwen en 11 kinderen) en een heerlijke lunch gehad in het Tenedaba Camp. Om 19.00 uur waren we weer terug bij ons resort.

Het was een excursie waarbij we veel van Gambia hebben gezien, veel indrukken hebben opgedaan en waar we intens van hebben genoten. Een echte aanrader, mede door een onwijs leuke guide die erg leuk en veel wist te vertellen^^
Deze trip hebben we 's avonds afgesloten door nogmaals met mijn ouders en de vader van Femke uit te gaan eten. Dit was tevens de laatste avond samen met onze ouders voordat hun vakantie ten einde liep.

Vrijdag zijn we nog met z'n alle gaan lunchen waarna we toch echt afscheid moesten gaan nemen van onze papa's en mama. Wat super fijn dat jullie langs zijn geweest. We hebben 12 onwijs leuke dagen gehad en tot over 6 weekjes op schiphol;)

's Avonds zijn Ilona en ik het weekend in gaan luiden door enkele drankjes te gaan drinken bij de 3Chicks. Een ontzettend leuk restaurant, met aardige en gezellige mensen die je er echt bij laten voelen. Begroeten met een knuffel en een kus.

Zaterdags hebben we eerst bij ons op het terras in het zonnetje gelegen en zijn Ilona en ik vervolgens het 'winkelcentrum' van Gambia gaan bezoeken. We wilden even lekker gaan shoppen, maar dit viel een beetje tegen. Welgeteld enkele klerenwinkels waarbij je geluk moet hebben dat je maat ertussen zit. Beetje teleurstellend!
's Avonds zijn we natuurlijk weer erg goed op stap geweest, diverse shots gedronken en heerlijk gedanst tot in de late uurtjes. 05.00 uur lagen we in onze bedjes na een fantastisch avondje!

Zondags was het helaas weer een bewolkte dag dus zijn we met de Libanezen jongens naar Reptile farm geweest en diverse slangen, schildpadden en andere reptielen gezien en mogen aanraken. Wat een vieze, akelige en glibberige beesten zijn dat.....
Hierna naar een prachtig strand geweest en heerlijk uitgewaaid. Het weekend hebben we afgesloten door bij het Coco Ocean hotel te gaan eten. Lovely!

Vooral voor Rian en haar ouders was het een heel erg indrukwekkende week, waarbij ze veel van Gambia hebben kunnen en mogen zien. Een onvergetelijke ervaring om zoiets met je ouders te kunnen doen!
Inmiddels zijn we ook alweer de 10 weken gepasseerd en mogen we 'langzamerhand' al gaan aftellen. Nog 5 weekjes stage gevolgd door een heerlijk weekje relaxen.

Lieve groetjesxx

• 23 Mei 2016 - 14:28

Bertus:

Zo dat was weer een prachtig verhaal van jullie belevenissen van de afgelopen week. Helaas zitten de vakanties van de ouders er weer op en gaat het "gewone leventje" weer beginnen maar het gaat al aardig opschieten. Eenmaal terug in Nederland gaat het wel saai worden ben ik bang na deze voor jullie heel bijzondere ervaring. Geniet nog van de laatste weken en succes met al jullie projecten. Groetjes vanuit een nat en druilerig Spijkenisse

• 23 Mei 2016 - 14:52

Sheila:

Wat een mooi verslag weer! Fijn dat de ouders het ook allemaal hebben kunnen meebeleven. Een echte cultuurshock, vond ik zelf! Al deze ervaringen zullen jullie nog heel lang bijblijven.
    Fijn dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben. Veel succes nog met de productie van jullie producten en de verslagen. Groeten aan Lotte en Femke en natuurlijk ook aan Patricia en Claudette.
    Fijne week weer en we kijken weer uit naar het volgende verslag. Liefs xx

• 23 Mei 2016 - 19:27

Leny Thijssen:

Hoi meisjes
    Mooie verhalen en weer veel gezien en indrukken opgedaan. Wat een geweldige tijd hebben jullie daar. Succes met de projecten. Wachten weer op de volgende verhalen. Lieve groeten van ons

• 26 Mei 2016 - 15:27

Diana:

Hoi meiden,
    Geweldig om te lezen dat jullie het daar zo goed hebben. Er wordt niet alleen vakantie gehouden, hè? Super hard werken is het daar in dat warme land!!!!

• 27 Mei 2016 - 19:32

Trees En Peter:

Heej meiden,

ONWIJS GENOTEN.

Daar kan ik mijn reactie ook wel mee beginnen.
    We zijn inmiddels al weer bijna een weekje thuis. en genieten nog steeds.
    Wat was het mooi om jou weer te zien en natuurlijk de andere meiden ook.
    Waar jullie allemaal mee bezig zijn, dat jullie het er erg gezellig hebben.
    Wij zijn trots op jullie.

Verder hebben we ook nog veel van Gambia zelf gezien. Een heel verschil tegenover hier.
    Geniet er nog maar even van, de tijd vliegt.
    Alleen al van het zonnige weer, top zeg.
    Succes nog met je opdrachten, we wachten weer op jullie volgende verslag.

Groetjes en xx uit Oirlo.