5 jaar te laat! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu 5 jaar te laat! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu

5 jaar te laat!

Door: Ilona

Blijf op de hoogte en volg Rian en Ilona

20 Juni 2016 | Gambia, Kololi

Hayy lieve lezers,

Deze keer ook weer netjes op tijd, haha! We waarschuwen alvast want het wordt een lang verslag vanwege de excursie, die we in details aan jullie gaan vertellen!

Maandag hadden we zoals elke week weer wat opstart probleempjes. Wel hebben we nog wat aan het verslag gedaan en hebben ons stulpje een beetje opgeruimd. Alle oude jampotten (testen) hebben we weggegooid aangezien de helft beschimmeld was, ja deze resultaten zijn er ook...haha. 's Middags om 16.00 uur hadden we een afspraak met Ibrahim de gids om te betalen en om het programma door te nemen. Hij kwam met het fijne nieuws dat we om 6.50 uur opgehaald zouden worden, dat wordt dus op tijd naar bed dinsdag. Op de terugweg hebben we een heerlijk ijsje gegeten bij het Pattenserie zaakje. 's Avonds hebben we weer lekker lasagne gegeten met een goeie laag kaas, genieten!

Dinsdag hebben we wel echt hard aan het verslag gewerkt. Want er zijn nog maar 7 stagedagen over!! Om ons verslag zo spik en span mogelijk in te leveren moeten we nog even knallen! We zijn beide al heel ver hoor, maar alle puntjes moeten nog op de i worden gezet. Aan het eind van de dag hebben we samen een koffertje ingepakt voor de excursie 'Georgetown'. Deze is twee dagen dus we moeten schone kleertjes bij ons hebben. We wilde lekkere nasi gaan eten maar hadden toch een inschattingsfoutje gemaakt met de rijst. De rijst die we nu hebben zwelt iets meer op dan de vorige en we hadden dus een pan tot de rand vol met rijst, haha oeps.. De helft staat in de vriezer voor volgende week!

Woensdag was het dan zover, 's ochtends vroeg om 6.50 uur stonden wij voor aan de straat te wachten op het Gambian Tours busje die mooi op tijd aan kwam rijden. We waren in totaal met 8 mensen, de chauffeur, gids, twee andere stellen en wij! Van alle leeftijden wat, best gezellig.

We zijn met het busje eerst naar Banjul gereden daar hebben we de overtocht gemaakt met de ferry naar Barra. Wij mochten weer als eerste op de ferry, en hadden een goed plekje om alle mensen, die op de ferry kwamen, goed te kunnen bekijken. Ook hebben we een filmpje gemaakt, want wanneer alle 'rijke' mensen op de ferry zitten dan mag de rest komen, maar het is vol = vol dus alle mensen rennen dan naar de Ferry toe, dit hebben we gefilmd en staat op facebook. Toen we in Barra aankwamen stond daar een ander busje op ons te wachten. Er is lokaal brood gekocht, tapa lapa en dit hebben we met een goeie laag boter bij een grote boom ergens langs de weg opgegeten. We kregen ook een banaantje dus Rian en ik waren zo slim om het banaantje te bewaren voor op het broodje, lekker joh!!

Toen we onze tocht vervolgen kwamen we langs hele mooie natuur stukken en langs ook veel armoede. We zijn gestopt om nog een keer een marktje te bezoeken! Omdat de vrouwen daar nooit op de foto willen, ben ik maar stiekem gaan filmen, dus let niet op de kwaliteit van het filmpje, maar dit is om wel een beeld te geven hoe zo'n marktje eruit ziet! :) De slager wilde wel op de foto, daar ben ik wel bijna van over mijn nek gegaan want die lucht.....OMG! Na dit bezoek aan de markt zijn we naar de stone circles gereden. Dit is een plek waar grote stenen in een cirkel staan, de geschiedenis verteld ons dat hier belangrijke mensen zijn begraven. Wanneer je een klein steentje bovenop een grote steen legt mag je volgens de lokale bevolking een wens doen, de overledenen zullen er dan voor zorgen dat de wens uitkomt... Nou dat is wel heel geloofwaardig natuurlijk dus wij hebben dat natuurlijk ook even geprobeerd! Bij beide is de wens nog niet uitgekomen, maar we wachten geduldig af.

Na het bezoeken van de stonecirkels zijn we langs de rijstvelden gereden op weg naar het bootje dat op ons lag te wachten in de Gambian River. We werden natuurlijk verwelkomt en uitgezwaaid door een hoop kinderen en jongens die allemaal contact wilde houden. Leeftijd speelt geen rol hè Rian, haha! Een jongen van een jaar of 9 riep Rian nog na: 'I will wait for you!' hahahaha mooi toch! Genietend van een heerlijke lunch zijn we over de rivier gevaren in de hoop Hippo's (nijlpaarden) te spotten en na een tijdje zagen we ze ook daadwerkelijk, nou ja.....hun oren! :)
Toen we ze zochten was er een enge dikke vlieg mij aan het vervelen en toen ik hem op mijn been voelde prikken schopte ik uit reflex, echter belande door mijn domme actie mijn slipper in het water! haha iedereen lachen, gelukkig was zijn redder daar in nood en heeft een van de bemanningsleden mijn slipper uit het water gevist! Die zat daarna weer veilig aan mijn voetje! haha, we maken het mee hoor!

Aan het eind van de middag hebben we onze bestemming bereikt, een mooi afgelegen terrein met schattige huisjes waar we onze nacht zullen doorbrengen. Ver van de kust af en ook ver van de wind af, nondeju wat was het warm! De hele dag was het al warm maar het koelde 's avonds ook helemaal niet af! Na een lekker dinee met een temperatuurtje van ongeveer 45 graden gaan onder onze klamboe's.

De volgende dag waren we weer op tijd wakker. Dit kwam mede omdat we bijna uit onze klamboe's dreven want het was nog steeds ontzettend heet. We hebben daarna aan het ontbijt toch zo iets leuks meegemaakt! haha. Aapjes zaten overal op de loer om te kijken of er nog iets te pikken viel, logisch natuurlijk want het ontbijt was heerlijk! Ik zag toen dat een aapje om het hoekje Rian in de gaten aan het houden was. Toen Rian de andere kant op keek omdat daar ook iets gebeurde met een aapje, sprong hij op tafel en pikte zo een hapje van haar bord! haha Rian schrok hier natuurlijk van en ik kwam niet meer bij van het lachen! hahahahha, slimme beestjes zijn het ook hè! Oh dit was wel echt heel grappig!

Na het ontbijt zijn we met het pondje, wat vlakbij lag, naar de overkant van de rivier gegaan en hebben daar Georgetown bezocht. Daar hebben we het een en ander aan historie te horen gekregen. We hebben daarnaast ook ruïnes van slavenhuizen gezien.

Nadat we Georgetown hebben gezien werd onze tocht vervolgd door een bezoek aan een familie, een hele grote familie, we hadden wat koekjes bij ons en een vrouw die mee was had ook snoepjes en armbandjes, nou die werden op een gegeven moment letterlijk uit haar handen gegritst, echt te erg voor woorden. Op de achtergrond stond een klein meisje in een roze jurkje heel onschuldig te kijken naar wat er allemaal gebeurde. Rian en ik waren opslag verliefd op haar prachtige ogen. Het was echt een schatje en je zou d'r bijna mee willen nemen naar Nederland!

Na het bezoeken van deze familie zijn we naar een andere familie geweest waar we een zak rijst van 25 kilo voor hadden gekocht, met z'n zessen. Deze familie was wat meer gestructureerd haha want de kinderen gritsten niet alles uit onze handen en wachten geduldig op hun beurt, zo kan het dus ook! Er was bij deze familie momenteel 1 man aanwezig, zijn vrouw, 15 jaar, had al een kind en dat is heel normaal op die leeftijd. Rian en ik keken elkaar aan en dachten toen dus; we zijn al 5 jaar te laat, haha! Als we erover nadachten is het ook best logisch allemaal, wij studeren en hebben onze prioriteiten heel ergens anders liggen, maar in een ontwikkelingsland en waar je bijna niks hebt liggen je prioriteiten bij het zorgen voor nakomelingen, en dan kun je maar beter vroeg beginnen, haha! Dit kleine gezinnetje van drie hebben hun huisje laten zien, een rond huisje van nog geen 10m2. Een twee-persoonsbed en wat emmers om zichzelf mee te wassen en twee lijntjes waar hun kleding aan hingen! Het kind slaapt samen bij hun in bed, wanneer een gezin meerdere kinderen krijgt slapen de andere kinderen op de grond, zo gaat dat nou eenmaal, de jongste mag in bed de andere moeten dan maar op de grond slapen. Het is dan nog steeds niet echt te beseffen dat mensen zo wonen, want wij zitten beide met het idee dat we straks weer in ons vertrouwde bedje liggen met onze eigen spulletjes in onze eigen kamers met meer spullen dan een hele familie bij elkaar. Wat hebben we het toch goed!

Onderweg hebben wel nog een lunch gehad bij Tenaba Camp. Toen we in het busje zaten om weer naar huiswaarts te gaan zijn we nog bavianen tegengekomen! Groot dat deze waren, niks vergeleken met de bavianen in safari park beekse bergen!

Ook kwamen we in het dorpje Sohma, hier zag ik het logo van onze kerk! Dat vind ik nog steeds verrassend want die zou alleen in Serrekunda zitten. Dus zou er nog wel graag een keer naartoe willen rijden maar dat is wel een stukkie! Maar wie weet.... Ik heb jammer genoeg geen foto kunnen maken omdat ik het daarvoor te laat zag. Eenmaal thuis waren we helemaal gaar van vermoeidheid. We zijn lekker gaan douche en toen op bed neergeknald! Omdat we redelijk laat hadden geluncht hadden we niet erg honger en hebben we nog een cracker gegeten als avondeten. Daarna weer gauw gaan slapen.

De volgende dag, vrijdag, hebben we eerst uitgeslapen en zijn we daarna aan ons verslag gaan werken. We hebben deze dag veel vooruitgang geboekt! Daarnaast hebben we een Monchou taart gemaakt. Hussam appte mij of we die nog een keer wilde maken want ze vonden hem de vorige keer, tijdens de boottocht, zo lekker... haha en tuuurlijk maken wij die dan voor hun! 's Avonds hebben we eerst roerei gegeten met lekker veel groenten en daarna zijn we dus naar 3 chicks geweest, hebben we een drankje gedaan en hebben we met z'n alle genoten van de Monchou taart!

Zaterdag zijn we lekker aan het strand gaan liggen en zijn we goed verkleurd! Hele dag gebakken en genoten van het goede weer! 's Avonds zouden we bij Patricia frietjes met frikandellen gaan eten, dit is helaas niet doorgegaan omdat dropje, de hond van Patricia zich niet goed voelde en naar de dokter moest. Gelukkig gaat het nu weer goed met dropje. 's Avonds hebben we dus zelf gekookt en hebben we lekkere spaghetti carbonara gegeten! Jammieeee!!! Zaterdagavond zijn we lekker thuis gebleven en hebben we met z'n vieren een thriller gekeken via Netflix. De film Chosen hebben we gezien, het leek een goeie film maar achteraf stelde het niet zoveel voor! Dus....niet echt een aanrader. Daarna zijn we lekker gaan slapen!

Zondag was het weer prachtig weer dus; handdoek pakken, omslagdoek, boek mee, zonnebrand smeren en meenemen, bikini aan en weer naar het strand toe! Omdat we vandaag wat vroeger waren gegaan en we niet wilde lunchen bij het strandtentje (was de laatste keer niet goed bevallen) hebben we onderweg naar het strand twee lokalen broodjes gehaald, boter en twee bananen, broodje banaan is zo lekker! Deze dag hebben we ook zeker de economie even goed gespekt want we hebben een aantal souvenirs gekocht!

Rond een uurtje of 15.00 kwam er een Engelse vrouw aan die rond de 50 was maar zich gedroeg als 15....haha Rian en ik hebben ons stuk gelachen, maar ze was met 3 Gambianen dus het was natuurlijk wel interessant om te zien en om te raden naar haar verhaal. Toen Rian en ik het water in gingen en lekker van het water genoten werden we ineens aangesproken, verrassend.... het waren die Gambianen. Nou leuk gesprekje mee gevoerd en daarna weer gewoon lekker op het zonnenbedje liggen. Maar toen gebeurde het leukste! Twee van die Gambiaanse jongens gingen zichzelf even heerlijk uitsloven, haha achteruit salto's, mooie acrobatische kunstjes doen en allemaal op schouwers laten staan en optillen....toevallig stond het liedje Dirty Dancing op haha toepasselijk was het zeker! Rian en ik hebben ons wel vermaakt! haha

's Avonds hebben we de nasi opgegeven uit de vriezer, extra kippetje bij gedaan en we hebben heerlijk gesmuld! Daarna zijn we voor, hopelijk, de laatste keer geld gaan wisselen en hebben we nog een drankje gedaan bij 3 chicks. Lekker twee potjes Skip-bo gespeeld en toen vonden we het wel meer mooi geweest en zijn we naar huis gelopen!

Onze laatste stageweek is vandaag aangebroken, times flies!
Bedankt voor het lezen weer! We vinden het nog steeds super leuk om alle reacties elke keer te lezen, bedankt daarvoor! We kijken er zeker naar uit om weer lekker naar Nederland te gaan maar toch ook met een dubbel gevoel omdat we hier natuurlijk ook onze vrienden hebben gemaakt! We gaan hun ook erg missen!

Liefs van ons!

• 20 Juni 2016 - 18:09

Sheila Thijssen:

Hallo meisjes, wat een leuk,mooi,gezellig en grappig verslag!! Haha ik moest echt lachen om jullie verhalen! Ik begrijp goed dat jullie dit alles zullen gaan missen, goh wat hebben jullie veel beleefd!
    Geniet nog van jullie laatste weekjes en van het mooie weer want hier is het weer dramatisch!!
    Liefs xx

• 20 Juni 2016 - 19:16

Bertus:

Hallo meiden in den vreemde,
    Heb weer zoals iedere week met een dikke smile genoten van jullie belevenissen. Als het strakst over is ga ik jullie weekkelijkse relaas echt missen ben ik bang. Ga deze laatste stage dagen nog even door met de puntjes op de i te zetten. De tijd is wel omgevlogen, maar deze ervaring zal jullie een leven lang bijblijven. Geniet nog van deze laatste weken en ik kijk al weer uit naar volgende week. Succes met de laatste lootjes en groetjes uit een plenzend Nederland, dat is iets anders dan 45 graden. Wij halen maar net de 16 en dat in hartje zomer.
    Liefs van mij

• 20 Juni 2016 - 20:23

Ria:

Hoi Ilona en Rian,
    Leuk om te lezen en sommige dingen als herkenning. Onze Paul was dit weekend thuis om weer verder te gaan met zijn fotoboek over Zuid-Afrika, is inmiddels al weer twee jaar geleden. Dat zal bij jullie ook wel een dik boek worden. Goed dat je een blog hebt gemaakt, misschien ook wel een reisverslag, anders vergeet je toch veel dingen. Jullie hebben echt een mooie tijd daar gehad, buitenlandstages moeten erin blijven, zo'n ervaring.
    Geniet nog lekker de laatste weekjes
    Groet Ria

• 20 Juni 2016 - 23:16

John:

Sjonge, wat een heerlijke avonturen! ben barstens jaloers op jullie.
    geniet nog effe flink van de laatste dagen.
    Groet John

• 21 Juni 2016 - 12:20

George:

Dag meiden,
    Het zit er alweer bijna op en het blijft mooi om te lezen hoe goed jullie het naar je zin hebben daar.
    Hoe is het met je bultje bij je oog Iloontje ? En jullie moeten het restaurant omdopen naar 4 chicks hahha.
    Als ik het zo lees krijg ik een goede indruk van Gambia, zijn schoonheid, gastvriendelijkheid, pracht en praal. Genieten dus......maar ook wel weer blij om naar het natte kikkerlandje terug te gaan met in je rugzak een schat aan ervaring en mooie herinneringen! Nog 1 verslagje denk ik en nog een mooie week te gaan.
    Succes met afscheid nemen (zal zwaar zijn ) en tot snel.
    Groetjes, George

• 22 Juni 2016 - 19:50

Leny:

Hallo meiden
    Nou dat was weer een geweldig verslag. Weer enorm veel beleefd en ervaringen rijker.Dat zal altijd in jullie herinneringen blijven. Nog even doorgaan . Dan heerlijk nog genieten. Wij kijken uit naar jullie thuiskomst. Liefs van ons