Stroomloze tweede week incl. safari - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu Stroomloze tweede week incl. safari - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu

Stroomloze tweede week incl. safari

Blijf op de hoogte en volg Rian en Ilona

26 Maart 2016 | Gambia, Kololi

Lieve allemaal,

Wat is het hier genieten in Afrika zeg. Langzaam aan beginnen we te wennen aan het Gambiaans leventje hier en weten we beter de weg. Ook kunnen we beter omgaan met de vele aandacht die je als blanke toerist krijgt van alle Gambianen hier op straat. Het gaat allemaal zijn gangetje.

Vorige week zaterdag, rond de klok van half 11, zijn we samen met Mara en Yoyo (de dochter van onze stagebegeleidster) het Gambiaanse nachtleven gaan proeven. Yoyo vertelde dat het voor de lokale vrouwen 'verplicht' is om helemaal opgedoft op stap te gaan. Echter denken sommige meiden dan dat ze perse met van die ontzettend hoge hakken, 'te' korte broeken en te kleine topjes moet rondlopen. We hebben onze ogen uitgekeken toen we bij de eerste kroeg aankwamen. Jeetjeeminaa, wat zaten er toch vreemde combinaties tussen haha! Qua dansen en Afrikaanse muziek viel het ons wel wat tegen, we hadden gedacht dat het meer billenshaken zou zijn...

In de eerste kroeg kwamen er nog wat andere vriendinnen van Yoyo waar we de rest van de avond mee hebben opgetrokken. Ook zaten er een stel Libanese jongens (de rijkere lui hier in Gambia) die Yoyo goed kende. Ze zaten aan een pizza, waar we natuurlijk ook van mee hebben mogen gegeten, daar zeggen wij geen 'nee' tegen...

Vervolgens zijn we verder gegaan naar de tweede kroeg. Ook hier kwamen we deze Libaneese jongens tegen waar we diverse shotjes van gekregen hebben. Achter de bar stond de eigenaar waar we erg leuk mee gepraat hebben. Hij had diverse spellen (kubus in elkaar zetten, slot openen met een sleuteltje) en wanneer we deze konden oplossen binnen een bepaalde tijd, FREE SHOTS/DRINKS^^. In deze kroeg hebben we heerlijk gek kunnen doen en lekker kunnen dansen. Het was in één woord AWESOME!

Vervolgens de laatste kroeg gaan opzoeken waar we nog eventjes zijn geweest. Tot onze verbazing was het al extreem laat en aangezien Yoyo de volgende dag om 9.00 uur alweer moest werken zijn we met de taxi terug gegaan na huis. Voordat we de hond achter het hek hadden gekregen met een speeltje, het achterklepje van Mara's telefoon hahaha, lagen we rond half 6 eindelijk in bed.

Deze zelfde nacht zijn ook de andere klasgenootjes, Lotte en Femke, in het verblijf aangekomen. Zondagmorgen hebben we dus,na maar 2,5 uur slaap, heerlijk samen ontbeten aan de ontbijttafel en hebben we hun hierna Kololi en Senegambia laten zien. 's Middags nog wat boodschapjes gedaan en hierna hebben we genoten van het warme zonnetje op het strand.

Maandag moesten we weer hard aan de slag. Jammer genoeg, liep dit anders dan gepland. We hebben de afgelopen week namelijk ontzettend veel last gehad van stroomuitval. Soms gewoon complete dagen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Ze hebben hier wel een generator die ze aan kunnen zetten, maar omdat dit ontzettend duur is willen ze deze zoveel mogelijk uit laten. En omdat onze laptops het niet langer dan 2 uur volhouden, hebben we hierdoor geen hele productieve week gehad.
We hebben gelukkig nog wel enkele testjes en jams kunnen maken in het productiebedrijfje en de vrouwen met enkele klusjes mee kunnen helpen. Mara en Claudette vertelde dat de stroomuitval sinds jaren nog niet zo erg was geweest dan nu. Hebben wij weeeer!!

Donderdagavond hadden we een afspraak gepland met Omar, de jongen die we op het strand hebben leren kennen en die excursies verzorgd. Vrijdagochtend heeft hij ons stipt om 6.00 uur bij ons verblijf opgehaald voor een safari in het Fathala park in Senegal. Hij bracht ons met zijn auto naar Banjul waar we met de ferry de zee hebben overgestoken richting Barra (dit hoort nog bij Gambia). Dit is een veerboot waarmee ze werkelijk alles vervoeren. We stonden hier tussen allerlei vrachtauto's en auto's, ontzettend veel Gambianen, dieren en een hoop voedsel. Een hele indrukwekkende ervaring. Het duurde een eeuwigheid voordat de ferry uiteindelijk vertrok, waarna die binnen 45 minuten aan de overkant was. Hier zijn we naar een restaurantje gegaan, waar we onze lunch alvast konden bestellen. Deze zou dan klaar staan zodra we terugkwamen van de safari.

In Barra werden we van alle kanten omsingeld door allemaal kinderen. Ze wilden allemaal onze handen vasthouden, op de foto, maar natuurlijk wilden ze ook iets lekkers hebben. We hadden wat lolly's gekocht die we uitdeelden. Jokkebrokkers kennen ze hier ook. De broekzakken zaten helemaal vol en alsnog om lolly's komen vragen omdat ze niks hebben gekregen. Daar trappen wij natuurlijk niet in:)

Vervolgens zijn we met een andere jeep richting de border (grensovergang) gereden. Hier moesten onze paspoorten gecontroleerd worden en kregen we weer een mooie stempel. Welkom in Senegal!!!
Bij de border werden we weer bestormd met allemaal kinderen die kwamen bedelen om wat snoepgoed of lege flesjes. Gelukkig zaten we in de jeeps waar de kinderen niet in kwamen en werden we goed beschermd door onze chauffeurs! Dat was erg fijn!
Bij de border hadden we weer een autochange waarbij alle toeristen voor de safari in een grote jeep konden gaan zitten. Deze jeep bracht ons naar het Fathala park. Bij benadering van het park dacht Rian dat ze de eerste giraffe al in de verte had gespot, maar helaaaaaas hahaha. Het was simpelweg maar een neppe 2D giraffe;)

Na een reis van 4,5 uur konden we dan eindelijk aan de safari gaan beginnen(10.30 uur). En wauuw wauuww wauuwww, wat was dit ontzettend genieten zeg. Gedurende een safari van bijna 2 uur hebben we diverse dieren kunnen spotten. We begonnen met de zebra's en de neushoorn. Wat zijn dit toch prachtige grote beesten. De chauffeur van de jeep probeerde ook om zo dicht mogelijk bij de beesten te rijden, zodat we zo mooi mogelijke foto's konden maken. Hierbij hielden ze totaal geen rekening met alle planten en bomen die er stonden, zolang we de dieren maar van zo dicht mogelijk konden bekijken.
Hierna kwamen de antilopen, dit waren de grootste antilopen van heel Afrika. Het waren schuwe beesten, die moeilijk te fotograferen waren. Ze zochten de schaduw op en verstopten zich achter de struiken. De zon brandde inmiddels al heftig op onze huidjes....
Toen was het tijd voor de echte giraffen. En jeetje, ook dit zijn prachtige reusachtige beesten om te zien.

Na de tocht nog even wat gedronken en een tijdje moeten wachten, voordat we begonnen aan onze terugreis naar Kololi. Voordat we de ferry weer opgingen, hebben we eerst wat gegeten in het restaurantje waar we eerder die morgen de bestelling hadden doorgegeven. En jahoorr...een typisch Gambiaans gerecht stond er op de bestelling . Het was super lekker, maar wel heel erg pittig! Het gerecht bestond uit plakrijst met pittige saus met uien en een stukje kip. Stereotype Gambia (rijst en kip) CHECK!

Het was een erg leuke, gezellige, indrukwekkende en vermoeiende dag. Veel nieuwe dingen gezien en genoten van een toffe safari in het Fathala park. Om 17.30 uur waren we weer terug bij ons verblijf en hebben we ons een koude douche genomen. We waren totaal gesloopt. doorweekt en suf van de zon.
Deze dag hebben we met z'n vieren gezellig afgesloten bij de pizzaria (Paradiso) in Senegambia voordat we te bed zijn gegaan.

Morgenavond gaan we samen met Lotte en Femke weer van het Gambiaans nachtleven genieten. Dit was ons namelijk erg goed bevallen!

Dan willen we jullie als laatste allemaal een goede Pasen wensen.
I.v.m. goede vrijdag en tweede paasdag hebben wij hier dus ook heerlijk lang weekend. Het bedrijfje is dan namelijk dicht, lucky uss!!;)

Een hele zonnige groet, liefs en tot de volgende keer,
Ilona en Rian

• 26 Maart 2016 - 21:27

Sheila:

Hoi meiden, wat een geweldig verhaal weer! Ontzettend leuk om zo jullie ervaringen te mogen meebeleven. Super! Veel plezier en geniet van de mooie dingen om jullie heen.

• 26 Maart 2016 - 21:39

Brigitte:

Wauw! Wat leuk om te lezen zeg. Genieten maar weer én werken natuurlijk groetjessss

• 27 Maart 2016 - 00:38

Opa En Oma:

Wat een belevenissen en mooie ervaringen. Geniet ervan. Groetjes aan alle daar.

• 27 Maart 2016 - 09:19

Ria:

WoW, leuke belevenissen. Spannend met de mensenmassa's, dat je uit de auto mocht met de safari!! We beleven het echt weer helemaal mee. Groetjes

• 27 Maart 2016 - 10:09

Bertus:

Geniet van jullie verhalen. Groetjes

• 27 Maart 2016 - 11:11

Peter En Trees:

Ha Rian en Ilona,

Ik dacht dat jullie eerste verslag erg lang was , deze is zeker niet korter.
    Wat weer een super verhaal.
    Wat een ervaring zijn jullie nu alweer rijker, mooi om z'n dingen van dichtbij te kunnen zien.
    Geniet van al mooie om je heen.
    En als de stroom nu nog eens deed wat het moet doen. komt het vast en zeker allemaal goed..

Groetjes aan allen

• 30 Maart 2016 - 21:58

Wilma Willems:

Hallo Ilona en Rian.

Heel mooi om te lezen, en vooral genieten, maar dat komt wel goed !!!
    Heel veel groetjes, van ons allen,

Wilma Willems