Satisfy!!!! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu Satisfy!!!! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu

Satisfy!!!!

Door: Ilona

Blijf op de hoogte en volg Rian en Ilona

08 Mei 2016 | Gambia, Kololi

Haaay lieve lezers,

Ja deze update zit dicht achter die andere aangezien de vorige eigenlijk iets te laat was maar acht Gambia Maybe Time. ;) Deze blog verteld wel over de gehele week van maandag tot vandaag (zondag).

Zondagavond ben ik bij papa en mama gaan logeren in hun appartement, gek idee hoor om bij je ouders te gaan logeren! Ze hadden de bank heel comfortabel omgetoverd in een bed. Dit logeerpartijtje stond gepland omdat we de maandag ochtend vroeg klaar moesten staan voor de excursie naar het Kunta Kinteh Island. Met een bus vol Nederlanders natuurlijk, zijn we naar Banjul, de hoofdstad van Gambia, gereden. We kwamen hier aan op een haven waar een mooi bootje op ons lag te wachten. Met dit bootje hebben we een tocht gemaakt van ruim 2,5 uur! Heerlijk in het zonnetje gezeten met hoopvolle Nederlanders die dolfijnen wilde spotten. Ik heb er eentje zien springen, 6.457,50 km verderop -.-'

Toen we aankwamen aan land hebben we twee dorpjes bezocht en de achtste generatie van Kunta Kinteh, hele poppenkast, haha! Wel leuk om te zien. Daarna zijn we met het bootje naar het Slaven eiland gevaren, heel klein maar super indrukwekkend! Het was zeker de moeite waard. Heel de historie van Gambia te horen gekregen met betrekking tot de slavernij, verschrikkelijk om te horen en materialen uit die tijd te zien. Met dezelfde terugtocht van bijna 3 uur, want we hadden wind tegen, hebben we wel een groep dolfijnen gezien! Dat was dol fijn! ;)

's Avonds heerlijk gegeten met z'n drietjes bij Paradiso (pizza), Rian heeft samen met Lotte en Femke heerlijke pasta pesto met spek en iets van groenten op! Deze dag was voor hen iets minder want ze zaten alle drie in een dip! :( Dan is zo'n periode van 15 weken stage lopen toch best wel lang hoor!

Dinsdag zijn we weer hard aan de slag gegaan in de fabriek en met onze rapporten. We hebben met z'n viertjes even elkaar opgepept! 's Middags zijn pap en mam hier geweest en hebben we eerst een gesprek met Claudette gehad en kennis gemaakt natuurlijk. Toen ik wilde beginnen met mijn rondleiding werd ik jammer genoeg niet lekker, stond te trillen op mijn benen en trok wit weg. Ik heb veel water gedronken, paracetamol genomen en ben toen maar op bed gaan liggen. Rian heeft mijn ouders gelukkig meegenomen om een rondleiding te geven! Wat is het toch een schat hè! Ik heb die dag veel geslapen en 's avonds ging het gelukkig al stukken beter, waarschijnlijk een kleine zonnesteek opgelopen van het boottochtje, de dag ervoor. 's Avonds zijn we met paps en mams en de vierling wezen uiteten bij African Queens, heerlijk weer! Rian en ik zijn nog even bij 3 chicks wat gaan drinken waar een live bandje aan het spelen was. Na een aantal liedjes ging een vrouw die daar zat een liedje zingen en werd de avond omgetoverd in een karaoke avond, ja en dan moet je zelf natuurlijk zingen, haha! Welgeteld twee liedjes gezongen, Jar of hearts en hallelujah. Het was een gezellige avond!

Woensdag was hier natuurlijk weer een vrije dag maar wij hebben hard gewerkt aan ons verslag, zover dat ging want de stroom viel er voor de verandering weer uit. Er kwam weer een lading cashew appels binnen dus Rian kon weer aan de slag, lieve Lot en Super Fem stonden natuurlijk klaar om te helpen. Ik ben deze middag mijn testen van Orange marmalade gaan maken dus ik was met mijn eigen hakkie bezig. De sinaasappel marmelade is een bestaand product maar moest geoptimaliseerd worden omdat deze erg stevig was en water uittreding vertoonde, dit probleem moest ik gaan aanpakken. Om half 5 zijn we naar Mariama Kunda geweest. Hier heeft Claudette een stuk grond waar vrouwen een moestuintje kunnen onderhouden en de vruchten ervan kunnen verkopen. Hier groeien ook groenten en vruchten die gebruikt worden bij de productie van producten zoals pepers die worden gebruikt in de chili saus en saussi cani en cashew apples voor de jam, maar ook aloe vera planten voor de face mask en beauty producten. Mooi om te zien. Daarna is Rian met het thuisfront gaan Skypen en ben ik met mijn ouders gaan eten bij 3Chicks, ook deze avond had ik mijn logeerspulletjes weer bij me want de volgende dag stond excursie twee op de planning!

Dit keer werden we iets minder vroeg opgehaald en zijn we naar het Zuiden van Gambia gereden waar we verschillende plekken hebben bezocht. We zijn naar een schooltje geweest waar we werden belaagd door kinderen die achter de bus aanrende, LEVENSGEVAARLIJK zou papa zeggen! haha (dit keer had ie wel gelijk die ouwe!) Ook zijn we naar het mooiste strand van Gambia geweest, Paradise Beach! Ja het was echt prachtig en heerlijk rustig! Mooie schelpen gevonden die mama allemaal mee heeft gesmokkeld naar Nederland, haha! Een heerlijke dag met weer allemaal Nederlanders. Veel armoede gezien en ja dat blijft lastig, dus mensen in Nederland die dit lezen! BESEF dat we het goed hebben! Niet zeuren als er een keer geen courgette in de winkel ligt want die mensen hier hebben niet eens geld om een courgette te kopen! Niet zeuren als er een stoeptegel niet symmetrisch ligt want hier zijn huizen, wegen en gebouwen zo gebouwd dat ze net niet uit elkaar vallen omdat ze reparaties niet kunnen betalen!

Rian heeft de laatste batches gemaakt van de Cashew coconut jam! Hoppaaa afgevinkt project! Applausje voor Rian! 's Avonds zijn we gaan eten bij Patricia! Dit is onze collega van het bedrijf en onze Gambiaanse mama! Dus dineer met m'n beide mama's en alle kinderen natuurlijk! De vierling is weer van de partij! Patricia had heerlijke butter chicken op het menu staan en natuurlijk hebben we even geholpen met het klaarmaken!
Heerlijke avond gehad! Met als uitsmijter een heerlijke monschou taart!!!!

Vrijdag hebben we weer gewerkt zoals het hoort natuurlijk! De orange marmalade van mij is gelukt en goed gekeurd! Applausje voor mezelf! haha Wat zijn wij toch goed bezig hè! Maandag gaan ik hier weer verder mee, de bestaande orange marmalades gaan we dan proberen te verwerken, hopen dat dit lukt! Rian is druk bezig geweest met haar rapport. Aan het eind van de middag zijn mijn ouders nog even langs geweest om gedag te zeggen en om weer afscheid te nemen, och wat gaat het dan toch snel zo'n week met je ouders! Ben wel super blij dat mijn ouders langs zijn geweest, het was geweldig om dit met mijn ouders te delen! Papa en mama, ik hou van jullie!!!

Rian heeft de middag nog lekker met haar vriendinnetjes geskyped! Dat moet ook gebeuren natuurlijk en 's avonds heerlijk gezond een maaltijdsalade gegeten,nou ja gezond, ze hebben al een tijd geen kip! (maar we mogen niet zeuren) dus maar drie pakjes bacon erin gedaan, haha. Na het eten zijn Rian en ik nog samen even naar 3 chicks geweest en hebben daar een drankje gedaan!

Zaterdag was het natuurlijk weer stranddag! Met z'n tweeën zijn we bij Solomons gaan liggen omdat Femke en Lotte eerst naar Monkey park gingen en daarna naar Kairaba hotel om aan het zwembad te liggen, dat kan namelijk ook. Na een dag lang bakken wilde we 's avonds lekker nog een drankje gaan doen, we zijn uiteindelijk niet meer gegaan, ik heb pijnlijke plek op mijn been waar ik even voorzichtig mee moet zijn en had ibuprofen op. Echter werd de pijn niet minder en heb ik besloten om thuis te blijven en mijn bedje in te kruipen, Rian is bij mij gebleven en zodoende hebben we een rustige zaterdagavond gehad.

Vandaag zijn we met z'n vieren naar het Kairaba hotel gegaan om lekker bij het zwembad te gaan liggen! Het was heerlijk weer en we voelde onszelf fikken! Goed smeren en we zagen onszelf bruin worden, satisfy!
Rian d'r kriebels worden steeds meer want haar ouders komen morgenavond! Wordt weer een super week!

Deze blog was voornamelijk met mijn avonturen samen met mijn ouders, de volgende blog zal voornamelijk de avonturen van Rian en haar ouders zijn! Dus ik zou zeggen, vooral ons lekker blijven volgen en we vinden het echt super leuk om de reacties te lezen! We willen daarom ook alle lieve vriendjes/ vriendinnetjes, neefjes/nichtjes, ooms/ tantes, opa's/oma's en natuurlijk onze paps en mams bedanken voor alle steun en medeleven!

Hele dikke kus van ons!

  • 09 Mei 2016 - 09:26

    Brigitte:

    Hoi allemaal, wat leuk weer om dit verslag te lezen en wat zijn jullie goed bezig zeg met jullie projecties. Fijn dat jullie ook ouders komen/zijn geweest. Fantastisch natuurlijk om dit te delen. Fijn dat jullie zo begaan zijn met elkaar. Ik wens jullie dan ook nog een prachtige leerzame tijd toe.
    Groetjes Brigitte.
    Zet m op Ilona en dikke kus van mij.

  • 09 Mei 2016 - 11:15

    Sheila:

    Het was inderdaad een zeer indrukwekkende week! Geweldig om die meisjes zo bezig te zien.
    Wij zijn erg trots op alle vier de meiden en ze mogen ook super trots zijn op zichzelf ! Ze redden zich toch maar mooi in een land waar niet alles zo vanzelfsprekend is.
    Lieve dochters( ja afgelopen week hadden we zowaar vier dochters, superleuk !!) zet um op, veel succes met alle werkzaamheden en jullie zitten op de helft!
    Rian, fijne tijd met je ouders

  • 09 Mei 2016 - 19:36

    Leny Thijssen:

    Het was weer een leuk verhaal. Van papa en mama hebben we ook spannende verhalen gehoord en gezien van de foto's. Een grote levens les daar. Weer goed werk geleverd en veel genoten van de leuke dingen. Ga zo door!! Kijken weer uit naar jullie volgende verhalen. Groetjes voor de vierling. Liefs van opa en oma

  • 10 Mei 2016 - 09:45

    Ria:

    Wat leuk om te lezen weer deze week, mooie ervaring. Het is zo herkenbaar om te lezen, het weerzien van je ouders, maar ook om als ouders te zien hoe jullie het zo zelfstandig stellen in een totaal andere omgeving. Ook het dipje is wel herkenbaar, heb ik ook bij mijn kinderen gezien zo rond het midden van de periode. Ben benieuwd naar de foto's, ga binnenkort even bij je ouders langs, even horen! Heel veel stagegenot, dit is toch wel een wezenlijk onderdeel van de opleiding.
    Rian ook een fijne tijd met je ouders, groetjes Ria

  • 10 Mei 2016 - 21:17

    Wilma Willems:

    Hallo allemaal,

    Mooie verhalen, en zeker prachtige ervaringen !!!
    Rian, heel veel plezier met pap en mam, ga ervan genieten, de tijd vliegt voorbij !!
    Heel veel groetjes,

    Groet,
    Jan Wilma

  • 11 Mei 2016 - 13:23

    Bertus:

    Zoals iedere week weer genoten van jullie verslag en fijn dat jullie projecten zo goed gaan.
    Fijn om te lezen dat Ilona (en andere) genoten hebben van het bezoek van haar ouders. En nu is Rian de volgen ga er van genieten en succes met al jullie experimenten. Maar dat komt vast goed. Zie weer uit naar het volgende relaas van jullie belevingen in den vreemde.
    Groetjes van mij en bedenk jullie zijn inmiddels over de helft.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rian en Ilona

Wij gaan stage lopen bij Care For Narural. Dit is een organisatie die zich inzet voor de lokale vrouwen in Gambia. Met de kennis van vrijwilligers uit de Westerse wereld en de kunde van de lokale vrouwen worden er nieuwe producten geïnnoveerd en banen gecreeërd. Rian gaat zich bezig houden met de mogelijkheden tot het produceren van mozzarella onder leiding van een Italiaanse chef. Ilona gaat zich bezig houden met de ontwikkeling en het vermarkten van een nieuw zuivelproduct. Samen werken wij ook nog aan een klein project om de kwaliteit van verschillende jam soorten te optimaliseren en te stabiliseren. In deze blog houden wij jullie graag op de hoogte van onze avonturen en werkzaamheden. Dit doen wij met leuke verhaaltjes en mooie foto's! Liefs Rian en Ilona

Actief sinds 06 Dec. 2015
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 22230

Voorgaande reizen:

11 Maart 2016 - 02 Juli 2016

Stage in Gambia

Landen bezocht: