Finallly, they arrived! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu Finallly, they arrived! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Rian en Ilona - WaarBenJij.nu

Finallly, they arrived!

Blijf op de hoogte en volg Rian en Ilona

17 Mei 2016 | Gambia, Kololi

Hallo lieve kijkbuiskinderen,

Alweer een iets verlaat verhaaltje, maar evengoed zeer de moeite waard om te lezen.

Maandag zijn we weer met een nieuwe stageweek begonnen en ben ik druk bezig geweest met het produceren van de cashew apple jam. De variant met de kokos is volledig afgerond.
Naar mate de avond meer inzicht kwam, werd ik steeds enthousiaster. Mijn ouders zouden eindelijk arriveren op Afrikaanse grond. Na het avondeten zijn Ilona en ik eerst nog een drankje gaan doen bij de 3Chicks, voordat we richting het hotel van pap en mam liepen. Rond half 12 zagen we dan eindelijk de bus aankomen en heb ik pap en mam mogen verrassen! Na een langere reis dan verwacht, zijn ze dan toch veilig bij hun hotel aangekomen. Een uurtje langer mogen vliegen vanwege de wind en turbulentie, altijd fijn! Maar wat super dat ze er zijn;) Welcome in the Gambiaaaa!

Dinsdags zijn pap en mam bij ons verblijf komen kijken en heb ik ze een rondleiding door het bedrijfje gegeven. Even snel wat gegeten, boodschapjes gedaan, het een en ander laten zien en verteld, geld gewisseld en hierna lekker bij het resort aan het strand gelegen. Dit noemen we nou stage, haha;) Ook hebben we meteen enkele excursies ingepland die we de aankomende dagen zullen gaan doen. 's avonds heb ik ze meegenomen naar Paradiso waar we heerlijk hebben gegeten. Ook was vandaag de dag waarop Ilona haar mobiel het vergaf, kapot! Hij deed helemaal niks meer, dus alle foto's, berichten en contacten zijn foetsie. Zoiets moet ook altijd gebeuren als je lange tijd van huis bent! Gelukkig had lieve Lot nog een reserve telefoon waar het simkaartje inpaste! (Dus helaas geen fotootjes van de aankomst van mijn ouders)

Ilona had vandaag een erg productieve en leuke dag gehad, waarbij ze druk in de weer is geweest met het verbeteren van de orange marmelade. Als afsluiter van deze dag hebben Ilona en ik nog een lekkere cocktail gedronken bij de 3Chicks. Lovely^^

Woensdag hebben we een rustig dagje gehad en waren we uitgenodigd voor een lunch bij Claudette in de tuin. Nana (de huishoudster) had heerlijke chicken domola gemaakt. Een typisch Gambiaans gerecht; Kip met pindasaus, rijst en groentes. Super lekker!
De rest van de dag aan het verslag gewerkt en 's avonds met Ilona en mijn ouders bij African Queen gaan eten. Omdat er donderdag een excursie was gepland ben ik na het eten bij mijn ouders blijven slapen. We hadden gelukkig een extra bed kunnen regelen, waardoor ik niet tussen vaders en moeders in hoefde te liggen. Wel apart om weer bij je ouders op de kamer te kunnen slapen, lang geleden zeg haha!

Donderdag zijn we rond 8.00 uur door een busje opgehaald die ons richting Banjul heeft gebracht. Vandaag zijn we het Kunta Kinte Island, slaveneiland, gaan bezoeken. In Banjul lag er een bootje voor ons klaar die ons en enkele andere toeristen naar het eiland zouden brengen. Na een boottochtje van 2,5 uur kwamen we bij de eerste tussenstop waar we twee dorpjes hebben bezocht. We werden hier verwelkomt door zingende en gelukkige kinderen. Ook hebben we kennis gemaakt met de eerste vrouwelijke burgemeester van heel Gambia en een museum bezocht. Hierna hebben we een heerlijke lunch op de boot gehad die ons geleidelijk aan richting het Kunta Kinte Island vaarde. 100 meter voor het eiland moesten we overstappen in een klein 'vluchtelingen bootje' omdat de grote boot er niet kon komen. Een hele ervaring opzich!

Het was een hele interessante, maar vooral indrukwekkende excursie. Hier werd ons alles verteld over de slavernij die in het verleden heeft plaatsgevonden in Gambia. Wat verschrikkelijk om te horen en te zien wat die slaven allemaal hebben moeten doorstaan. Na een goede uitleg door onze gids kon onze terugreis weer beginnen. Door enige tegenwind hebben we er 3 uur over gedaan. Ook was er kans op het spotten van dolfijnen, maar helaas hebben wij dit niet mee mogen maken. Er was geen dolfijn in de zee te bekennen. JAMMER MAN!!!!

De andere meiden hebben deze dag voor onze poetsvrouw Samba gekookt. Als je eens wist hoe moeilijk en zwaar zij het hier heeft, onvoorstelbaar. Voor ons een kleine moeite, maar waar zij ontzettend dankbaar en blij mee is. Super om te zien en om deze vrouw zo een beetje te kunnen en mogen helpen.

Vrijdag hebben we beide aan ons verslag gewerkt en de meiden beneden geholpen met het labellen van de cosmetica producten. Ook was er vanuit Claudette de vraag of we de labels wat wilden aanscherpen volgens de Europese normen. Hier zijn we ook kort mee aan de slag gegaan. 's avonds met Ilona en Lotte naar de 3Chicks gegaan en diverse cocktails gedronken, onwijs genieten! De vader van Femke was deze avond dan ook eindelijk aangekomen, dus Femke was heerlijk naar haar vader toegegaan. Al onze ouders zijn dan eindelijk gearriveerd;)

Zaterdagmorgen zijn we eerst kennis gaan maken met de vader van Femke en daarna met z'n alle over het strand richting Senegambia gelopen. Ik ben doorgelopen naar mijn ouders en Ilona en Lotte zijn bij het Kairaba hotel gestrand en alvast aan het zwembad gaan liggen. Ik heb nog even met pap en mam bijgekletst en ze vervolgens naar een craft markt begeleid en zelf doorgegaan naar het zwembad. De rest van de middag heerlijk gezwommen, in het zonnetje gelegen en lekker geluncht.

's avonds waren Ilona en ik weer helemaal paraat voor een avondje partyen. Femke was bij haar vader en Lotte voelde zich niet helemaal lekker en was daarom lekker thuis gebleven. Deze avond begon zoals gewoonlijk bij de 3Chicks en hebben we afgesloten in Kora. Het was een onwijs genieten avondje, drankjes gedronken, lekker gedanst en gek gedaan. En het liedje; 'Ik leef niet meer voor jou, Marco Borsato' uit volle borst meegezongen. Iedereen keek ons met grote ogen aan, what the fuck are they doing, hahahah!;) Om 5.00 uur lagen we in ons bedje!

Zondag hadden we met de libanzen afgesproken om naar het Coral Beach hotel te gaan om daar heerlijk aan het zwembad en aan het strand te liggen. Heerlijk gezwommen in het water, gevolleybald en massages gehad. Het was echt een super relaxed middagje, heerlijk vertoeven zo!
Deze dag hebben we afgesloten met een heerlijk etentje bij Nando's. Mijn ouders en de vader van Femke hadden ons uitgenodigd voor een etentje, nooit verkeeeerd!;)
Ik ben hierna weer met paps en mams meegegaan, want maandag stond de tweede excursie gepland. Meer hierover in het volgende verslag.

Voor nu oogjes dicht en snaveltjes toe.
Dikke kus voor jullie allemaal!

• 17 Mei 2016 - 21:07

Ilse Geven:

Klinkt allemaal superleuk Rian! Jij vermaakt je wel daar :)
    Nog veel plezier de laatste daagjes met je ouders en tot op skype!
    Dikke kus X

• 17 Mei 2016 - 21:40

Miriam:

Hoi Rianne,

Geweldig leuk jullie verhalen, geniet ervan!

• 17 Mei 2016 - 22:07

Bertus:

Weer genoten van jullie relaas. Rianne nog veel plezier met je ouders de laatste dagen en succes met alle projecten, relaxen en partyen en ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.
    Lieve Groetjes and keep going.

• 17 Mei 2016 - 22:17

Anja:

Ha Rian en Dames
    Het ziet er weer top uit allemaal
    Indrukken opgedaan!
    Veel lekker eten mooie stranden, leuke mensen
    Geweldig !!! vast meer verschillende mensen als hier in Oirlo Ha Ha
    Maaaaaaar hoe is het toch met ons Peterje en Trees. Bevalt hun stage ook goed.
    Wij horen het volgende week allemaal .Dames nog een hele leerzame en leuke tijd tot het volgende verslag en foto's
    Groetjes van de Willemskes van de zandhoek

• 18 Mei 2016 - 15:01

Leny Thijssen:

Weer een geweldig verslag. We Zien dat jullie het nuttigen met het aangename goed onder controle hebben. Ga zo door! Fijn dat jullie ouders nu allemaal geweest zijn.Dat is toch wel even fijn. Veel succes met de projecten. Lieve groetjes voor allen daar.

Rian en Ilona

Wij gaan stage lopen bij Care For Narural. Dit is een organisatie die zich inzet voor de lokale vrouwen in Gambia. Met de kennis van vrijwilligers uit de Westerse wereld en de kunde van de lokale vrouwen worden er nieuwe producten geïnnoveerd en banen gecreeërd. Rian gaat zich bezig houden met de mogelijkheden tot het produceren van mozzarella onder leiding van een Italiaanse chef. Ilona gaat zich bezig houden met de ontwikkeling en het vermarkten van een nieuw zuivelproduct. Samen werken wij ook nog aan een klein project om de kwaliteit van verschillende jam soorten te optimaliseren en te stabiliseren. In deze blog houden wij jullie graag op de hoogte van onze avonturen en werkzaamheden. Dit doen wij met leuke verhaaltjes en mooie foto's! Liefs Rian en Ilona

Actief sinds 06 Dec. 2015